![]() |
Introduktion
Hej och välkommen som ny medarbetare på socialförvaltningen i Kumla kommun!
Denna basintroduktion består av tre delar och riktar sig till dig som är nyanställd medarbetare inom LSS, hemtjänst eller inom vård- och omsorgsboende.
Den första delen innehåller generell information samt information om rutiner och riktlinjer. Den andra delen består av information om det system vi använder oss av för social dokumentation Den tredje delen består av ett kunskapstest som är baserat på informationen i de två första delarna.
Lycka till! |
![]() |
Introduktion för nyanställd medarbetare
Checklista och verksamhetsspecifik introduktionTillsammans med din enhetschef bokar du en individuell introduktion på aktuell arbetsplats. I introduktionen ingår det några bredvidgångar samt genomgång av verksamhetsspecifika rutiner. Checklista för din introduktion som nyanställd inom socialförvaltningenHär har vi samlat allt som ingår i din introduktion. Hör av dig till din enhetschef om det är något du inte har fått. Introduktion av enhetschef
Introduktion av mentor
Medarbetarskap - ditt ansvarSom medarbetare i Kumla kommun har du vissa rättigheter och skyldigheter. Medarbetarskap kan definieras på flera olika sätt men bygger på individens förutsättningar, vilja och förmåga att se helheten och ta det ansvar som krävs för att på bästa sätt bidra till verksamhetens resultat. Som medarbetare i Kumla kommun förväntas vi arbeta efter detta för att skapa ett bra arbetsklimat för oss själva och andra runt omkring oss men också för att skapa en bra verksamhet för våra medborgare.
Ledarskap - din chefs ansvarCheferna i Kumla kommun är ambassadörer för kommunen och en viktig del i arbetet med att få Kumla att framstå som en attraktiv arbetsgivare. Chefen har personal- budget- och arbetsmiljöansvar, visar respekt för medarbetarna och bidrar till öppenhet och dialog på arbetsplatsen. Din chef kommer att stötta dig under din introduktionstid och finns för att handleda och stötta dig under din anställning. Du kan alltid höra av dig till din chef! Anmälan vid oplanerad frånvaroVid oplanerad frånvaro (sjukdom, Vård av barn) har du som medarbetare en skyldighet att ringa till din arbetsplats och även informera din arbetsgivare. Tänk på att ta bort din tillgänglighet under din frånvaro (annars blir du bokad). Du förväntas även att ha en god dialog med verksamheten gällande din återgång till arbetet. Det kan finnas lokala rutiner på din arbetsplats gällande anmälan av frånvaro. Det är du som är ansvarig att ta reda på dem. Friskanmälan
Inlogg i TC pool för vikarierDu som vikarie kommer att få inloggningsuppgifter till TC pool av din enhetschef. De flesta av våra vikarier är redan inne i TC pool. Du är själv ansvarig för att det fungerar.
Klicka på ikonen nedan för att få information om hur du loggar in i och använder TimeCare Pool ![]() Time Care pool för timanställda vikarier Se Appendix 1
Tillgänglighet i TC poolDu som vikarie är ansvarig att lägga dig tillgänglig. Vi kommer inte längre att ringa för att boka ett pass och förväntar oss att du använder TC pool enligt rutin. Vi vill gärna att du har en god framförhållning och lägger dig tillgänglig flera veckor framåt, minst 4 arbetspass i månaden Du kan ta bort din tillgänglighet när som helst om du ändrar dig. Om vi inte får någon respons från dig och lägger sig tillgänglig på en tre-månadsperiod kan du bli avslutad som vikarie. Har du tekniska problem med att lägga dig tillgänglig ta omedelbart kontakt till bemanningsassitenterna.
Bokning via TC poolUtifrån din lagda tillgänglighet i TC pool och behovet i verksamheten kommer du att direktbokas. Du får ett sms vid bokningen och ska infinna dig på arbetsplatsen denna tid. Därför är det av yttersta vikt att vi har ditt aktuella mobilnummer. Vid ändring av ditt mobilnummer meddela bemanningsassistenten.
____________________________________________________________________________________________ Social dokumentationEnligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade ska genomförandet av beslutade biståndsinsatser dokumenteras. Biståndshandläggaren ansvarar för att utreda behovet och fatta beslut om uppdrag/insatser samt att utföraren får information om beviljade insatser och tillräckligt information om personen. Därefter ansvarar utföraren för att planera, genomföra samt följa upp och att dokumentera detta. I Kumla genomförs dokumentationen i verksamhetssystemet Lifecare. Beskrivningen av den hjälp som ska ges dokumenteras i en genomförandeplan tillsammans med den enskilde. Utöver genomförandeplanen ska löpande journalanteckningar föras på de händelser eller omständigheter som avviker eller händer utöver det som är dokumenterat i planen. Dokumentationen ska vara så omfattande att ny personal ska kunna utföra sina arbetsuppgifter med ledning av de uppgifter som tidigare dokumenterats. Dokumentationen ska skrivas på ett respektfullt och korrekt sätt, utgå ifrån att den enskilde själv ska kunna läsa dokumentationen. Avvikelser, synpunkter, Lex Sara och Lex MariaViktigt att veta! Alla anställda inom socialförvaltningen ansvarar för att:
Genom att ta reda på och utreda avvikelser, klagomål och synpunkter kan vi jobba med att ständigt förbättra vår verksamhet. Avvikelser är ett samlingsbegrepp på allt som avviker från de krav och mål som gäller för verksamheten enligt lagar och andra föreskrifter inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och stöd och service för vissa funktionshindrade. En avvikelse uppstår om personal inte arbetar i enlighet med processer och rutiner som ingår i ledningssystemet. Avvikelser ska alltid åtgärdas så att verksamheten kvalitetssäkras. Med missförhållanden menas både utförda handlingar och handlingar som någon av försummelse eller av annat skäl har låtit bli att utföra och som innebär eller har inneburit ett hot mot eller medfört konsekvenser för enskildas liv, säkerhet, fysiska eller psykiska hälsa. Anmälningsskyldighet vid missförhållanden omfattar hela socialtjänsten, det vill säga vård- och omsorgsverksamheten, individ- och familjeomsorgen samt verksamheter enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Bestämmelserna gäller också i verksamheter när lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, (LVU), och lagen om vård av missbrukare i vissa fall, (LVM). Om missförhållandet bedöms som allvarligt ska ansvarig verksamhetschef göra en Lex Sarah-anmälan till IVO. Med vårdskada menas är lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid en patients kontakt med hälso- och sjukvården. Hälso- och sjukvårdspersonalen ska enligt Patientsäkerhetslagen rapportera till vårdgivaren om en patient i samband med undersökning, vård eller behandling drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av vårdskada. Om det sker en allvarlig vårdskada är det MAS eller MAR som gör en Synpunkter och klagomål från enskild och anhöriga räknas också som avvikelse. Det är viktigt att uppmärksamma att det är den enskildes upplevelse av kvalité som ska vara i fokus.
Våld i nära relationerI Kumla kommun finns rutiner för att uppmärksamma och ge stöd om någon person blir utsatt för våld i en nära relation. Rutinerna gäller i arbetet med samtliga personer som utsatts för våld i en nära relation, oavsett kön, könsidentitet, och relationsform. De avser händelser i nutid. En nära relation kan vara den mellan partners, vänner, familjemedlemmar och släktingar, personliga assistenter och brukare, patienter och yrkesverksamma inom vården, eller elever och personal inom skolan. Alla relationer som präglas av intimitet och förtroenden definieras som nära. Med våld, avses fysiskt, psykiskt, sexuellt och ekonomisk våld. Varje handling som skadar, gör illa, skrämmer eller kränker personen den riktas mot definieras som våld. Om du misstänker eller får vetskap om att någon utsätts för våld i en nära relation finns en rutin med beskrivning på hur du går till väga i ledningssystemet. Privata mobilerFör att kunna leva upp till värdegrunden och fullgöra ditt uppdrag ska inga mobiler användas i kontakt med den målgrupp som vi är till för. I praktiken innebär det:
Om undantag måste göras från rutinen av specifik anledning, kontaktas alltid enhetschef för godkännande. Upprepade regelbrott kan ligga till grund för uppsägning.
Rökfri arbetstidRökfri arbetstid gäller i Kumla kommun från och med 2018-01-01. Rökfri arbetstid innebär att medarbetare avstår från att röka under arbetstid. Med arbetstid avses den tid man tjänstgör, inklusive pauser. Schemalagd rast räknas inte som arbetstid. Rökfriheten gäller oavsett var medarbetaren befinner sig rent fysiskt. Flextid kan inte användas för rökpauser. Rökning får heller inte ske i arbetskläder utan medarbetaren får i så fall byta till privata kläder. De kläder man arbetar i betraktas som arbetskläder oavsett om det är arbetsgivaren eller den enskilde som har införskaffat dem. Alla kommunens lokaler och dess närområden (entréer, parkeringsplatser, uteplatser, uppfarter och liknande) ska vara rökfria. När anvisade platser finns för rökning ska dessa användas. Alla medarbetare omfattas av beslutet. Personer som genomför praktik, anställda inom ramen för arbetsmarknadspolitiska åtgärder eller liknande omfattas också av beslutet. Våra förtroendevalda politiker ska föregå med gott exempel i förhållande till en rökfri arbetstid. I samband med rekrytering ska information lämnas om rökfri arbetstid. Den nya medarbetaren ska delges innehållet i denna policy. Arbetsgivaren kan inte förbjuda vårdtagare eller andra personer, som en medarbetare möter i det dagliga arbetet, att röka i sin bostad. Dock gäller rökfri arbetstid för medarbetaren. Arbetsgivarens målsättning och strävan ska vara att tillsammans med brukaren försöka hitta lösningar där målet är att alla medarbetare ska kunna arbeta i en rökfri miljö Värdighetsgarantier (vård och omsorg)Inom vård och omsorg har Kumla kommun utöver värdegrunden även värdighetsgarantier. Värdighetsgaranti är ett löfte som utlovar någonting utöver vad den enskilde redan har rätt till enligt gällande lag. Lokala värdighetsgarantier ska tydliggöra för den enskilde vad han eller hon kan förvänta sig av kommunen. Klicka för att komma till vård- och omsorgsboendenas värdighetsgaranti Rutin för omvårdnadSyftet med omvårdnad är att stärka hälsa, förebygga sjukdom och ohälsa, återställa och bevara hälsa utifrån vårdtagarens individuella möjligheter och behov, minska lidande samt att ge möjlighet till en värdig död. Med omvårdnad avses således hjälp för kortare eller längre tid till personer som på grund av sitt hälsotillstånd inte själva klarar att planera och/eller genomföra handlingar som hör till deras dagliga liv. Styrdokument Palliativ vårdHälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvaliteten för patienter med progressiv, obotlig sjukdom eller skada och som innebär beaktande av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov samt organiserat stöd till närstående. Palliativ vård i livets slutskede
Din löneutbetalningDin lön betalas ut den 27 varje månad på följande sätt: Utbetalningen för november är ett undantag då lönen betalas ut den 23 december pga av helger på löneenheten. Utifrån dina bokningar får du din lön utbetalat månaden efter. Du behöver inte längre skriva en timrapport (gäller inte PAN-jour). I TC pool kan du bevaka själv att dina timmar stämmer. Timmarna från TC pool förs över till vårt lönesystem där löneberäkningen sker, inkl obekväm arbetstid. I Kumla kommun skickas lönespecifikationen inte ut per post. Om du vill ha ett lönebesked kan du ansluta dig till e-lönebesked. Ett e-lönebesked innehåller alla de delar som i dag finns i det utskrivna lönebeskedet. Tjänsten kan utnyttjas av alla oavsett vilken bank du har. Du som har Internetbank i Swedbank/Sparbanken
Du som har Nordeas Internettjänst
Du som får din lön insatt på konto i annan bank (Internetbank krävs inte)
Vid frågor om din lön kontakta löneenheten via kommunens servicecenter
Ersättning för obekväm arbetstidOm du är schemalagd under helger, kvällar eller nätter så får du ersättning för obekväm arbetstid. För dig som arbetar på ett 40 timmars schema, dvs mån-fre och är ledig övriga helgdagar utges inte ersättning för obekväm arbetstid om du skulle arbeta över en helg eller kväll. Du får dock övertid om du exempelvis arbetar efter 16 dag före storhelg eller på en dag som både föregås och efterföljs av söndag eller helgdag så som jul-och nyårsafton. Storhelgs OB utges från kl. 18 dagen närmast före långfredagen, pingstafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton fram tills kl. 7 vardagen närmast efter helgdagsaftonen. För jul- och nyårsafton gäller det dock till kl.7 vardagen eller lördagen närmast efter helgdagsaftonen. 2019 motsvarar Storhelgs OB 108,20 kronor per timme. Om du skulle arbeta natt, 22-06, mot helgdagarna där det utgår Storhelgs OB får du tillägget Storhelg extra som 2019 motsvarar 129,90 kronor per timme. Veckoslut OB utges om du arbetar en helg, dvs från kl.19 på fredagen fram till kl. 24 på söndagen. Veckoslut utges även från kl.16 vardagen närmast före trettondag jul, första maj, Kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen och alla helgonsdag fram tills kl. 7 vardagen närmast efter. Det utges även på en dag som både föregås och efterföljs av söndag eller jul- och nyårsafton. 2019 motsvarar Veckosluts OB 55,30 kronor per timme. Om du skulle arbeta natt, 22-06, mot en vanlig helg eller helgdagarna som utges med Veckosluts tillägg får du tillägget Veckoslut extra som 2019 motsvarar 63,60 kronor per timme. Vardagkvälls OB utges från kl. 19 till 22 en vanlig vardag kväll måndag till torsdag. 2019 motsvarar Vardagkvälls OB 22,40 kronor per timme. Om du skulle arbeta en vardagnatt, 22-06, utgår tillägget Vardagnatt som 2019 motsvarar 47,40 kronor per timme
Klagomål och synpunkterVi vill alltid bli liite bättre och därför är din åsikt viktigt för oss. Du kan lämna dina synpunkter om våra verksamheter till din enhetschef, till verksamhets- eller socialchef.
Uppföljning för vikarierHör av dig till din enhetschef om du vill ha feedback på ditt arbete som medarbetare. Efter ca 200 arbetsdagar genomför enhetschefen ett uppföljningssamtal där ni går igenom vissa fragor. Här tas även ett beslut om du ska fortsätta som vikarie eller om vi avslutar din anställning. Skäl för ett avslut kan vara mycket upprepad korttidsfrånvaro eller att du inte följer våra rutiner.
|
![]() |
Basintroduktion del 2, för nyanställd personal inom
|
Logga in i Lifecare utförare
Den här guiden visar hur du som personal loggar in i Lifecare utförare HTML.
Guiden är uppdaterad 2021-12-22.
Byta roll och verksamhet i Lifecare
Den här guiden visar hur du som personal byter roll och verksamhet i Lifecare utförare HTML.
Guiden är uppdaterad 2021-12-22
Skriva journalanteckningar enligt SoL och LSS
Den här guiden visar hur du som personal gör för att skriva journalanteckningar i verkställighet SoL/LSS och i Hälso- och sjukvårdsjournalen i Lifecare utförare HTML.
Guiden är uppdaterad 2021-12-23
Söka fram journalanteckningar i Lifecare utförare
Den här guiden visar hur du personal söker fram all dokumentation i en verksamhet.
Guiden är uppdaterad 2021-12-23
Rutin vid drifstörning av Procapita och Lifecare
Denna guide visar hur rutinen ser ut om det är en driftstörning i socialfrövaltningens verksamhetssystem.
Guiden är uppdaterad 2021-12-23
Länk till socialförvaltningens ledningssystem
Lifecare meddelande i Lifecare utförare
Den här guiden visar hur du läser och skriver medelanden sekretess säkert i Lifecare meddelande.
Guiden är uppdaterad 2021-12-27.
Rutin för social dokumentation
Denna rutin är ganska omfattande och du behöver inte titta igenom hela vid samma tillfälle.
Avvikelse på Kumlaportalen
Länk till lathund för hur du skickar in en rapport i Lifecare avvikelser.
![]() |
Basutbildning för nyanställd personal inom
|
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
|