Basutbildning för nyanställda medarbetare på socialförvaltningen
Detta är den introduktion som alla nyanställda timvikarier inom LSS, hemtjänst och vård- och omsorgsboenden i socialförvaltningen ska genomgå.
Skapad: tisdag 14 april 2020 09:24
Senast redigerad: torsdag 21 december 2023 08:30
Basutbildning för nyanställda medarbetare på socialförvaltningen
Basintroduktion del 1, fortsättning
Basutbildning del 2
Basutbildning del 3 - kunskapstest vid introduktion
 
 

Introduktion

 

Hej och välkommen som ny medarbetare på socialförvaltningen i Kumla kommun!

 

Denna basintroduktion består av tre delar och riktar sig till dig som är nyanställd medarbetare inom LSS, hemtjänst eller inom vård- och omsorgsboende.

 

Den första delen innehåller generell information samt information om rutiner och riktlinjer. 

Den andra delen består av information om det system vi använder oss av för social dokumentation

Den tredje delen består av ett kunskapstest som är baserat på informationen i de två första delarna. 

 

Lycka till!

Outline

Basutbildning del 1, fortsättning
Skapad: tisdag 14 april 2020 09:10
Senast redigerad: fredag 2 september 2022 15:25
 
 

Introduktion för nyanställd medarbetare

 

Checklista och verksamhetsspecifik introduktion

Tillsammans med din enhetschef bokar du en individuell introduktion på aktuell arbetsplats. I introduktionen ingår det några bredvidgångar samt genomgång av verksamhetsspecifika rutiner.

Checklista för din introduktion som nyanställd inom socialförvaltningen

Här har vi samlat allt som ingår i din introduktion. Hör av dig till din enhetschef om det är något du inte har fått.

 

Introduktion av enhetschef

  • Bokning av bredvidgång
  • Beställning av behörigheter till verksamhetssystem
  • Bokning av uppföljning/avstämning
  • Presentation av verksamheten och kollegor
  • Skyddsombud och fackliga företrädare
  • Arbetsmiljö och risker (KIA, ADATO)
  • Sjuk- och friskanmälan – övriga lokala rutiner
  • Namnskyltar (i de verksamheter där det finns)
  • Sekretess och tystnadsplikt (genomgång och underskrift)
  • Information om GDPR
  • Avvikelser och synpunkter (genomgång och underskrift)
  • Genomgång av hantering av taggar och nycklar
  • Hantering av privat mobil under arbetstid
  • Rökfri arbetsplats
  • ICE blankett med kontaktuppgifter och godkännande
  • Genomgång av uppdraget/förväntningar
  • Utlämnande av checklista för delegering och egenvård för nyanställd personal (SBAR)
  • Värdighetsgarantier (vård och omsorg)
  • Vid fortsatt anställning

Introduktion av mentor

  • Visa runt i arbtesplatsens lokaler
  • Genomgång av Strukturpärm/Infopärm
  • Genomgång av övriga planer och instruktioner
  • Genomgång av omvårdnadsarbete
  • Bemötande, hur gör vi rent praktiskt?
  • Genomgång av checklista för delegering, egenvård och SBAR
  • Arbetsplatsens planering och rutiner
  • Arbetskläder och hygienrutiner -påskrift lämnas till Enhetschef
  • Visning av verksamhetssystem
  • Eventuell bil och cykelrutin
  • Brandlarm/brandskydd
  • Ombud- en mera övergripande info
  • Genomgång av socialförvaltningens värdegrund,
    påskrift lämnas till enhetschef
  • Signaturlistor, förtydligande av den enskildes signatur
    (introduktion vid fortsatt anställning)

 


 

Medarbetarskap - ditt ansvar

Som medarbetare i Kumla kommun har du vissa rättigheter och skyldigheter.

Medarbetarskap kan definieras på flera olika sätt men bygger på individens förutsättningar, vilja och förmåga att se helheten och ta det ansvar som krävs för att på bästa sätt bidra till verksamhetens resultat.

Som medarbetare i Kumla kommun förväntas vi arbeta efter detta för att skapa ett bra arbetsklimat för oss själva och andra runt omkring oss men också för att skapa en bra verksamhet för våra medborgare.

 

Ledarskap - din chefs ansvar

Cheferna i Kumla kommun är ambassadörer för kommunen och en viktig​ del i arbetet med att få Kumla att framstå som en attraktiv arbetsgivare.

Chefen har personal- budget- och arbetsmiljöansvar, visar respekt för medarbetarna och bidrar till öppenhet och dialog på arbetsplatsen.

Din chef kommer att stötta dig under din introduktionstid och finns för att handleda och stötta dig under din anställning.

Du kan alltid höra av dig till din chef!


 

Anmälan vid oplanerad frånvaro

Vid oplanerad frånvaro (sjukdom, Vård av barn) har du som medarbetare en skyldighet att ringa till din arbetsplats och även informera din arbetsgivare.

Tänk på att ta bort din tillgänglighet under din frånvaro (annars blir du bokad).

Du förväntas även att ha en god dialog med verksamheten gällande din återgång till arbetet.

Det kan finnas lokala rutiner på din arbetsplats gällande anmälan av frånvaro. Det är du som är ansvarig att ta reda på dem.

Friskanmälan

  1. Ring arbetsplats- och chef och meddela när du åter kan vara i arbete, senast kl 12:00 dagen före återgång i arbete.
  2. Vid helgarbete ring/meddela chef senast torsdag kl: 12:00 och stäm av inför kommande helgpass.
  3. Det krävs ett läkarintyg efter 7 kalenderdagar som ska lämnas till chef.

 

Inlogg i TC pool för vikarier

Du som vikarie kommer att få inloggningsuppgifter till TC pool av din enhetschef. De flesta av våra vikarier är redan inne i TC pool. Du är själv ansvarig för att det fungerar.

 

Klicka på ikonen nedan för att få information om hur du loggar in i och använder TimeCare Pool

 

Tillgänglighet i TC pool

Du som vikarie är ansvarig att lägga dig tillgänglig. Vi kommer inte längre att ringa för att boka ett pass och förväntar oss att du använder TC pool enligt rutin. Vi vill gärna att du har en god framförhållning och lägger dig tillgänglig flera veckor framåt, minst 4 arbetspass i månaden

Du kan ta bort din tillgänglighet när som helst om du ändrar dig.

Om vi inte får någon respons från dig och lägger sig tillgänglig på en tre-månadsperiod kan du bli avslutad som vikarie.

Har du tekniska problem med att lägga dig tillgänglig ta omedelbart kontakt till bemanningsassitenterna.

 

Bokning via TC pool

Utifrån din lagda tillgänglighet i TC pool och behovet i verksamheten kommer du att direktbokas. Du får ett sms vid bokningen och ska infinna dig på arbetsplatsen denna tid.

Därför är det av yttersta vikt att vi har ditt aktuella mobilnummer. Vid ändring av ditt mobilnummer meddela bemanningsassistenten.

 

 

____________________________________________________________________________________________

 

Social dokumentation

Enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade ska genomförandet av beslutade biståndsinsatser dokumenteras. Biståndshandläggaren ansvarar för att utreda behovet och fatta beslut om uppdrag/insatser samt att utföraren får information om beviljade insatser och tillräckligt information om personen. Därefter ansvarar utföraren för att planera, genomföra samt följa upp och att dokumentera detta.

I Kumla genomförs dokumentationen i verksamhetssystemet Lifecare. Beskrivningen av den hjälp som ska ges dokumenteras i en genomförandeplan tillsammans med den enskilde.

Utöver genomförandeplanen ska löpande journalanteckningar föras på de händelser eller omständigheter som avviker eller händer utöver det som är dokumenterat i planen. Dokumentationen ska vara så omfattande att ny personal ska kunna utföra sina arbetsuppgifter med ledning av de uppgifter som tidigare dokumenterats. Dokumentationen ska skrivas på ett respektfullt och korrekt sätt, utgå ifrån att den enskilde själv ska kunna läsa dokumentationen.

 

Avvikelser, synpunkter, Lex Sara och Lex Maria

Viktigt att veta!

Alla anställda inom socialförvaltningen ansvarar för att:

  • Rapportera omedelbart till din närmsta chef om du uppmärksammar ett missförhållande eller en vårdskada (eller risk för missförhållande/vårdskada).
  • Aktivt arbeta för att synpunkter kommer socialförvaltningen till del.
  • Avvikelser ska alltid dokumenteras i Procapita.
  • Hjälpa brukare och anhöriga med att lämna blankett eller på annat sätt hjälpa till att framföra synpunkterna.

Genom att ta reda på och utreda avvikelser, klagomål och synpunkter kan vi jobba med att ständigt förbättra vår verksamhet.

Avvikelser är ett samlingsbegrepp på allt som avviker från de krav och mål som gäller för verksamheten enligt lagar och andra föreskrifter inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och stöd och service för vissa funktionshindrade.

En avvikelse uppstår om personal inte arbetar i enlighet med processer och rutiner som ingår i ledningssystemet. Avvikelser ska alltid åtgärdas så att verksamheten kvalitetssäkras.

Med missförhållanden menas både utförda handlingar och handlingar som någon av försummelse eller av annat skäl har låtit bli att utföra och som innebär eller har inneburit ett hot mot eller medfört konsekvenser för enskildas liv, säkerhet, fysiska eller psykiska hälsa.

Anmälningsskyldighet vid missförhållanden omfattar hela socialtjänsten, det vill säga vård- och omsorgsverksamheten, individ- och familjeomsorgen samt verksamheter enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Bestämmelserna gäller också i verksamheter när lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, (LVU), och lagen om vård av missbrukare i vissa fall, (LVM).

Om missförhållandet bedöms som allvarligt ska ansvarig verksamhetschef göra en Lex Sarah-anmälan till IVO.

Med vårdskada menas är lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid en patients kontakt med hälso- och sjukvården.

Hälso- och sjukvårdspersonalen ska enligt Patientsäkerhetslagen rapportera till vårdgivaren om en patient i samband med undersökning, vård eller behandling drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av vårdskada.

Om det sker en allvarlig vårdskada är det MAS eller MAR som gör en
Lex Maria-anmälan till IVO.

Synpunkter och klagomål från enskild och anhöriga räknas också som avvikelse. Det är viktigt att uppmärksamma att det är den enskildes upplevelse av kvalité som ska vara i fokus.

 

Våld i nära relationer

I Kumla kommun finns rutiner för att uppmärksamma och ge stöd om någon person blir utsatt för våld i en nära relation. Rutinerna gäller i arbetet med samtliga personer som utsatts för våld i en nära relation, oavsett kön, könsidentitet, och relationsform.  De avser händelser i nutid.

En nära relation kan vara den mellan partners, vänner, familjemedlemmar och släktingar, personliga assistenter och brukare, patienter och yrkesverksamma inom vården, eller elever och personal inom skolan. Alla relationer som präglas av intimitet och förtroenden definieras som nära.

Med våld, avses fysiskt, psykiskt, sexuellt och ekonomisk våld. Varje handling som skadar, gör illa, skrämmer eller kränker personen den riktas mot definieras som våld.

Om du misstänker eller får vetskap om att någon utsätts för våld i en nära relation finns en rutin med beskrivning på hur du går till väga i ledningssystemet.

 

Privata mobiler

För att kunna leva upp till värdegrunden och fullgöra ditt uppdrag ska inga mobiler användas i kontakt med den målgrupp som vi är till för. I praktiken innebär det: 

  • Ringsignalen ska alltid vara ljudlös och mobilen ska aldrig användas i samband med möten med brukare.  
  • Brukaren ska aldrig märka att medarbetaren har en privat mobil, nödvändiga samtal och SMS görs på raster. 

Om undantag måste göras från rutinen av specifik anledning, kontaktas alltid enhetschef för godkännande. Upprepade regelbrott kan ligga till grund för uppsägning.  

 

Rökfri arbetstid

Rökfri arbetstid gäller i Kumla kommun från och med 2018-01-01.

Rökfri arbetstid innebär att medarbetare avstår från att röka under arbetstid. Med arbetstid avses den tid man tjänstgör, inklusive pauser. Schemalagd rast räknas inte som arbetstid. Rökfriheten gäller oavsett var medarbetaren befinner sig rent fysiskt. Flextid kan inte användas för rökpauser.

Rökning får heller inte ske i arbetskläder utan medarbetaren får i så fall byta till privata kläder. De kläder man arbetar i betraktas som arbetskläder oavsett om det är arbetsgivaren eller den enskilde som har införskaffat dem. Alla kommunens lokaler och dess närområden (entréer, parkeringsplatser, uteplatser, uppfarter och liknande) ska vara rökfria. När anvisade platser finns för rökning ska dessa användas.

Alla medarbetare omfattas av beslutet. Personer som genomför praktik, anställda inom ramen för arbetsmarknadspolitiska åtgärder eller liknande omfattas också av beslutet. Våra förtroendevalda politiker ska föregå med gott exempel i förhållande till en rökfri arbetstid.

I samband med rekrytering ska information lämnas om rökfri arbetstid. Den nya medarbetaren ska delges innehållet i denna policy.

Arbetsgivaren kan inte förbjuda vårdtagare eller andra personer, som en medarbetare möter i det dagliga arbetet, att röka i sin bostad. Dock gäller rökfri arbetstid för medarbetaren. Arbetsgivarens målsättning och strävan ska vara att tillsammans med brukaren försöka hitta lösningar där målet är att alla medarbetare ska kunna arbeta i en rökfri miljö

Värdighetsgarantier (vård och omsorg)

Inom vård och omsorg  har Kumla kommun utöver värdegrunden även värdighetsgarantier. Värdighetsgaranti är ett löfte som utlovar någonting utöver vad den enskilde redan har rätt till enligt gällande lag. Lokala värdighetsgarantier ska tydliggöra för den enskilde vad han eller hon kan förvänta sig av kommunen. 

Klicka för att komma till vård- och omsorgsboendenas värdighetsgaranti

Klicka för att komma till hemtjänstens värdighetsgaranti

Rutin för omvårdnad

Syftet med omvårdnad är att stärka hälsa, förebygga sjukdom och ohälsa, återställa och bevara hälsa utifrån vårdtagarens individuella möjligheter och behov, minska lidande samt att ge möjlighet till en värdig död.

Med omvårdnad avses således hjälp för kortare eller längre tid till personer som på grund av sitt hälsotillstånd inte själva klarar att planera och/eller genomföra handlingar som hör till deras dagliga liv.

Styrdokument
Hälso- och sjukvårdslagen

 

Palliativ vård

Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvaliteten för patienter med progressiv, obotlig sjukdom eller skada och som innebär beaktande av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov samt organiserat stöd till närstående.

Palliativ vård i livets slutskede

  • Palliativ vård som ges under patientens sista tid i livet när målet med vården är att lindra lidande och främja livskvalitet.
 
 
 
 

 


Din löneutbetalning

Din lön betalas ut den 27 varje månad på följande sätt:

Utbetalningen för november är ett undantag då lönen betalas ut den 23 december pga av helger på löneenheten.

Utifrån dina bokningar får du din lön utbetalat månaden efter. Du behöver inte längre skriva en timrapport (gäller inte PAN-jour). I TC pool kan du bevaka själv att dina timmar stämmer. Timmarna från TC pool förs över till vårt lönesystem där löneberäkningen sker, inkl obekväm arbetstid.

I Kumla kommun skickas lönespecifikationen inte ut per post. Om du vill ha ett lönebesked kan du ansluta dig till e-lönebesked. Ett e-lönebesked innehåller alla de delar som i dag finns i det utskrivna lönebeskedet. Tjänsten kan utnyttjas av alla oavsett vilken bank du har.

Du som har Internetbank i Swedbank/Sparbanken

  • Logga in på Internetbanken
  • Sätt markören på "Startsida" och välj "Elektroniska dokument"
  • Anslut dig genom att välja på "Anmälan/Avanmälan e-lönebesked" under rubriken "Information".
  • Anmälan kan även göras om du vill ha ett meddelande via SMS att du fått ett nytt elönebesked.
  • Detta görs genom att du registrerar ditt mobilnummer via "Startsida", "Egna inställningar" och "Kontaktuppgifter" respektive "Bevaka ärenden".

Du som har Nordeas Internettjänst

  • Logga in i bankens Internettjänst. Observera att du måste ha tillvalet Betalningar.
  • Sätt markören på "Konton" och välj "e-lönespecifikation"
  • Anslut dig genom att välja "Anmälan", signera på vanligt sätt och klicka OK.

Du som får din lön insatt på konto i annan bank (Internetbank krävs inte)

Vid frågor om din lön kontakta löneenheten via kommunens servicecenter

 

Ersättning för obekväm arbetstid

Om du är schemalagd under helger, kvällar eller nätter så får du ersättning för obekväm arbetstid. För dig som arbetar på ett 40 timmars schema, dvs mån-fre och är ledig övriga helgdagar utges inte ersättning för obekväm arbetstid om du skulle arbeta över en helg eller kväll. Du får dock övertid om du exempelvis arbetar efter 16 dag före storhelg eller på en dag som både föregås och efterföljs av söndag eller helgdag så som jul-och nyårsafton.

Storhelgs OB utges från kl. 18 dagen närmast före långfredagen, pingstafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton fram tills kl. 7 vardagen närmast efter helgdagsaftonen. För jul- och nyårsafton gäller det dock till kl.7 vardagen eller lördagen närmast efter helgdagsaftonen. 2019 motsvarar Storhelgs OB 108,20 kronor per timme.

Om du skulle arbeta natt, 22-06, mot helgdagarna där det utgår Storhelgs OB får du tillägget Storhelg extra som 2019 motsvarar 129,90 kronor per timme.

Veckoslut OB utges om du arbetar en helg, dvs från kl.19 på fredagen fram till kl. 24 på söndagen.

Veckoslut utges även från kl.16 vardagen närmast före trettondag jul, första maj, Kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen och alla helgonsdag fram tills kl. 7 vardagen närmast efter. Det utges även på en dag som både föregås och efterföljs av söndag eller jul- och nyårsafton. 2019 motsvarar Veckosluts OB 55,30 kronor per timme.

Om du skulle arbeta natt, 22-06, mot en vanlig helg eller helgdagarna som utges med Veckosluts tillägg får du tillägget Veckoslut extra som 2019 motsvarar 63,60 kronor per timme.

Vardagkvälls OB utges från kl. 19 till 22 en vanlig vardag kväll måndag till torsdag. 2019 motsvarar Vardagkvälls OB 22,40 kronor per timme.

Om du skulle arbeta en vardagnatt, 22-06, utgår tillägget Vardagnatt som 2019 motsvarar 47,40 kronor per timme


 

Klagomål och synpunkter

Vi vill alltid bli liite bättre och därför är din åsikt viktigt för oss. Du kan lämna dina synpunkter om våra verksamheter till din enhetschef, till verksamhets- eller socialchef.

 

 


Uppföljning för vikarier

Hör av dig till din enhetschef om du vill ha feedback på ditt arbete som medarbetare.

Efter ca 200 arbetsdagar genomför enhetschefen ett uppföljningssamtal där ni går igenom vissa fragor. Här tas även ett beslut om du ska fortsätta som vikarie eller om vi avslutar din anställning.

Skäl för ett avslut kan vara mycket upprepad korttidsfrånvaro eller att du inte följer våra rutiner.


 

 

 

Basutbildning del 2
Skapad: måndag 11 maj 2020 16:30
Senast redigerad: måndag 6 mars 2023 14:08
 
 

Basintroduktion del 2, för nyanställd personal inom
vård- och omsorg samt LSS-omsorgen

  • Logga in i Lifecare utförare HTML
  • Byta roll och verksamhet i Lifecare utförare HTML
  • Skriva social dokumentation/journalanteckningar
  • Söka fram dokumentation
  • Skriva hälso- och sjukvårdsdokumentation 
  • Lifecare meddelande
  • Rutin för social dokumentation
  • Rapporter i Lifecare avvikelser

 

QR koden nedan går att använda om du vill titta på en guide i en telefon eller surfplatta.

Logga in i Lifecare utförare
Den här guiden visar hur du som personal loggar in i Lifecare utförare HTML.
Guiden är uppdaterad 2021-12-22.

QR kod for Logga in i Lifecare utforare.png


Byta roll och verksamhet i Lifecare
Den här guiden visar hur du som personal byter roll och verksamhet i Lifecare utförare HTML.
Guiden är uppdaterad 2021-12-22

QR kod for byta verksamhet.png


Skriva journalanteckningar enligt SoL och LSS
Den här guiden visar hur du som personal gör för att skriva journalanteckningar i verkställighet SoL/LSS och i Hälso- och sjukvårdsjournalen i Lifecare utförare HTML.
Guiden är uppdaterad 2021-12-23

Liten qr kod.png

 

Söka fram journalanteckningar i Lifecare utförare
Den här guiden visar hur du personal söker fram all dokumentation i en verksamhet.
Guiden är uppdaterad 2021-12-23

liten qr kod anteckningar.png

 

Rutin vid drifstörning av Procapita och Lifecare
Denna guide visar hur rutinen ser ut om det är en driftstörning i socialfrövaltningens verksamhetssystem.
Guiden är uppdaterad 2021-12-23

Liten qr kod_2.png

Länk till socialförvaltningens ledningssystem

 

Lifecare meddelande i Lifecare utförare
Den här guiden visar hur du läser och skriver medelanden sekretess säkert i Lifecare meddelande.
Guiden är uppdaterad 2021-12-27.

Liten qr kod meddelandefunktionen.png

 

Rutin för social dokumentation
Denna rutin är ganska omfattande och du behöver inte titta igenom hela vid samma tillfälle.

 

Avvikelse på Kumlaportalen
Länk till lathund för hur du skickar in en rapport i Lifecare avvikelser.


 

Basutbildning del 3 - kunskapstest vid introduktion
Skapad: tisdag 25 maj 2021 10:48
Senast redigerad: torsdag 21 december 2023 08:24
 
 

Basutbildning för nyanställd personal inom
vård och omsorg samt LSS-omsorgen.

Här kommer du vidare till vårt interna nät i Kumla kommun för att kunna göra det kunskapstest som finns.

OBS att länken nedan endast fungerar när du är inloggad med ditt dataid på
en kommundator i kommunens nätverk.

Klicka här för att komma till det interna kunskapstest du ska göra.

Appendix 1: Time Care pool för timanställda vikarier
Created: Thursday, April 4, 2019, 9:15 AM
Modified: Monday, February 3, 2020, 3:23 PM
1TimeCare Pool
2Inloggning
3Klicka på ikon TimeCare Pool
4Logga in
5Startsida + Mina meddelanden
6Tillbaka till Startsidan
7Personliga kalender
8Ta bort tillgänglighet