Kumla kommuns nämndorganisation

kumla_181x43.png

Kumlas nämnder

En kommun har möjlighet att besluta om sin egen organisation. Vissa begränsningar om vad en kommun ska ha framgår av kommunallagen.

Kumla kommuns politiker i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen eller i nämnderna beslutar i olika frågor beroende på vilket område frågorna rör. Ledamöter i kommunstyrelsen eller kommunens nämnder har ansvar för de beslut som verksamheterna tar.

Kommunens förvaltningar har sedan i sin tur till uppgift att verkställa de beslut som politikerna fattar. Förvaltningarna består av ca 2 000 anställda och ansvarar för att kommunens verksamheter fungerar.

Kumla kommun har valt att ha en organisation i enlighet med nedanstående. På kommunens hemsida framgår varje nämnds ansvarsområde.

Utöver de nämnder som anges i organisationsschemat så finns även gemensamma nämnder så som Sydnärkes lönenämnd, Sydnärkes överförmyndarnämnd och Taxe- och avgiftsnämnden.

Valberedningen utses av Kommunfullmäktige. Valberedningen arbetar fram förslag till vem/vilka som ska inneha olika uppdrag i nämnder och styrelser. I valet till uppdrag i styrelse och nämnder, ger valberedningen även förslag till ordförande samt förste vice, och i förekommande fall, andre vice ordförande. Valberednignen föreslår och Kommunfullmäktige beslutar.

Valnämnd ska finnas i varje kommun och är lokal valmyndighet. Den lokala valmyndigheten ansvarar för att genomföra allmänna val till riksdag, landsting och kommunfullmäktige, val till europarlamentet, samt folkomröstningar som riksdagen beslutat om.

Utskott, råd och beredningar. En nämnd har möjlighet att genom beslut inrätta ett utskott, beredning, råd eller liknande. Kommunfullmäktige har i reglementena för kommunstyrelsen och nämnderna bestämt att styrelsen och nämnderna ska ha ett arbetsutskott. 

Bild över kommunens organisation 2018

Was this guide helpful to you?